هشت ویژگی قاتلین سایکوپات

مهدی پورباقی

بر خلاف باور عموم مردم، سایکوپات ها (افرادی که مشکلات روانی مزمن همراه با رفتارهای ضد اجتماعی خشن و غیرطبیعی دارن) لزوما قاتلین وحشی و جانی نیستن، بلکه بیشتر از بازی های روانی و کنترل افراد، برای رسیدن به خواسته هاشون استفاده می کنن. البته قاتلین وحشی زیادی هستن که سایکوپات محسوب میشن. در ادامه، هشت نوع قاتل سایکوپات در سرتاسر دنیا رو می بینید.


۱ – سایکوپات جذاب

بیشتر زن ها از مرد های جذاب و باهوش خوششون میاد – مردهایی که می تونن مهربون باشن و ازشون تعریف کنن، یا مسائل پیچیده ریاضی رو بدون دردسر حل کنن. مشکل اینجاست که معلوم نیست پشت این جذابیت ظاهری، چه امیالی مخفی شده. وقتی به یه قاتل جذاب و باهوش که ظاهرا به دیگران اهمیت میده فکر می کنیم، اولین اسمی که به ذهن میرسه تد باندیه (Ted Bundy). یه قاتل سایکوپات که قبل از انجام جنایت هاش با درآوردن ادای مردهای متشخص و جنتلمن، گارد دفاعی قربانی رو پایین می آورد. آلبرت دوسالوو (Albert DeSalvo) که به اسم بوستون استرنگلر (Boston Strangler) شناخته می شد هم یه ظاهر آروم و بی آزار داشت، یه مرد خوب که می تونست کاری کنه تا افراد، مخصوصا زن ها، بلافاصله بهش اعتماد کنن.

آلبرت دوسالوو از همین ویژگی برای کشتن ۱۳ زن در اوایل دهه ۱۹۶۰ استفاده کرد، به چند نفر از قربانیانش تجاوز کرد و در نهایت اون ها رو با جوراب نایلونی خفه کرد. البته معلوم نیست تمام قتل هایی که به بوستون استرنگلر نسبت داده میشه کار آلبرت دوسالوو بوده یا نه، اما دوسالوو یه قاتل سایکوپات با تعداد زیادی قربانی بود.


۲ – سایکوپات خونسرد و محاسبه گر

بعضی از سایکوپات ها مثل قاتل مهربان، محاسبه گر و تهاجمی هستن و تمام حرکاتشون رو از قبل برنامه ریزی می کنن تا مطمئن بشن همه چیز طبق برنامه پیش میره. دنیل جک کلسال (Daniel Jack Kelsall) بهترین مثال از یک سایکوپات بالفطره است، کسی که جنایت وحشتناکش رو با دقت برنامه ریزی کرد و در اجرای اون، تمام فانتزی های جنون آمیزش رو پیاده کرد.

کلسال در سال ۲۰۱۳ وقتی فقط ۲۰ سال داشت مورگن هاکسلی ۳۱ ساله رو تعقیب کرد، وارد خونه اش شد، با استفاده از قدرت بدنی بهش غلبه کرد، بهش تجاوز کرد، بیش از ۲۰ بار بهش چاقو زد و اون رو رها کرد تا بمیره. با این که خود جنایت همراه با خشونت هیجانی بود اما کلسال زمان زیادی رو صرف برنامه ریزی کرده بود و اشتباهات اندکی در محاسباتش داشت. تا امروز هیچ گونه احساس ندامتی نسبت به جنایتش نداشته و ظاهرا در زندان این قدر سرگرم روابط جنسیه، که وقتی برای فکر کردن به چیزهای دیگه نداره.


۳ – سایکوپات خود بزرگ بین

افتخار کردن میتونه معانی مختلفی داشته باشه. می تونید به اصل و نسب یا وضعیت زندگیتون، یا دستاوردهایی که در زندگی داشتید افتخار کنید. سایکوپات ها اغلب به خودشون و جنایاتشون به شدت افتخار می کنن. ساموئل لیتل (Samuel Little)، در سال ۲۰۱۴ به دلیل قتل سه زن در کالیفرنیا گناهکار شناخته شد و حکم حبس ابد بدون امکان آزادی به قید وثیقه گرفت، اما در سال ۲۰۱۸، یه اتفاق غیرمنتظره افتاد. لیتل اعتراف کرد یک زن دیگه رو در سال ۱۹۹۶ خفه کرده و به قتل رسونده. بعد به قتل زنی در تگزاس در سال ۱۹۹۴ اعتراف کرد. و اعترافاتش همینطور ادامه پیدا کرد. تا امروز قتل حداقل ۵۰ نفر به دست ساموئل لیتل تایید شده و گمان میره تا ۹۳ نفر رو در بازه سال های ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۵ به قتل رسونده باشه.

مشخص نبود دلیل اعتراف لیتل به این قتل ها چیه، چون پلیس در هیچ کدوم از اون پرونده ها به لیتل مظنون نبود. روانشناس ها عقیده دارن دلیل اعترافات لیتل این بوده که به کارهاش افتخار می کرده و می خواسته جنایت هاش به نام خودش ثبت بشه تا اون ها رو مثل یه مدال افتخار به سینه اش بزنه. این موضوع، زمانی بیشتر مشهود شد که بعد از گرفتن چهارمین حکم حبس ابدش در دادگاه لبخند می زد. گفته میشه ساموئل لیتل بیشترین تعداد قربانی رو در بین قاتلین سریالی تاریخ آمریکا داشته.


۴ – سایکوپات اسکیزویید

افرادی که اختلال شخصیت اسکیزویید (Schizoid Personality Disorder, SPD) دارن نسبت به روابط اجتماعی بی علاقه هستن، تمایل به زندگی خصوصی در انزوا دارن، از موقعیت های اجتماعی دوری می کنن، تمایلی به دوستی با دیگران ندارن و مهارت های شخصیتی لازم برای برقراری ارتباط با افراد رو هم ندارن. ممکنه در کودکی مورد بدرفتاری یا بی توجهی قرار گرفته باشن و این حس، اغلب با حس قربانی پنداری همراهه. اختلال شخصیت اسکیزویید همیشه منتهی به خشونت نمیشه، اما وقتی بشه، اغلب به شکل آسیب به خوده نه آسیب به دیگران.

اما آندری چیکاتیلو (Andrei Chikatilo) استثنا بود. کسی که بعد از دستگیری و محکومیت به علت چندین فقره قتل، مشخص شد به اختلال اسکیزویید مبتلاست. در واقعیت، خودش رو یک احمق بی ارزش و به درد نخور می دونست اما در تخیلاتش مثل یک پادشاه بود. آندری یه معلم بود که به خاطر ناتوانی در حفظ نظم و انضباط کلاس، اغلب در شغلش مشکل داشت و شاگردهاش احترامی براش قائل نبودن. در ابتداشروع به تعرض جنسی به برخی از دانش آموزان دخترش کرد و با اینکه زندگی حرفه ایش به عنوان معلم در سال ۱۹۸۱ تموم شد، دنباله قتل هاش از ۱۹۷۸ شروع شده بود. آندری چیکاتیلو که به اسم رِد ریپر (Red Ripper) شهرت پیدا کرده بود، در اکتبر ۱۹۹۲ در اتهام ۵۲ فقره قتل گناهکار تشخیص داده شد و در فوریه ۱۹۹۴ اعدام شد.


۵ – سایکوپات ژنتیکی

گاه، جنون از نسلی به نسل بعد منتقل میشه. مثل اتفاقی که برای جان هِی (John Haigh) افتاد. والدین متعصب مذهبیش دچار پارانویای (Paranoia) شدید شدن و در فرقه ای عضویت داشتن که مشارکت در فعالیت های ورزشی یا سرگرمی رو ممنوع می کرد. هی از این می ترسید که مثل پدرش خال مادرزادی (Birthmark) داشته باشه چون والدینش می گفتن که خال مادرزادی، مجازات گناهان جوانیه.

وقتی هی متوجه شد گناهانش باعث به وجود اومدن خال نمیشه، احساس کرد میتونه از قتل هم قسر در بره. در سال۱۹۴۳ و بعد از اینکه برای چندمین بار از زندان آزاد شد، دنباله قتل هاش رو شروع کرد. قربانیانش رو می کشت، بدنشون رو در اسید مینداخت و چیزی که باقی می موند رو در فاضلاب می ریخت. بعد خونه قربانیانش رو می فروخت و پولشون رو می دزدید. شش نفر رو به همین شکل کشت و وقتی جسد یکی از قربانیانش کاملا در اسید حل نشد رازش برملا شد. در خلال محاکمه، ادعای جنون کرد و بعد از این که معلوم شد خون قربانیانش رو می نوشیده، به دادگاه گفت رویاهایی درباره صلیب هایی در جنگل و بارانی که به خون تبدیل می شد دیده. بعد از محاکمه فقط چند دقیقه طول کشید تا هیات منصفه تشخیص بده گناهکاره. جان هی در آگوست ۱۹۴۹ اعدام شد.


۶ – سایکوپات تفننی

میشه گفت همه قاتلین، مشکل انحطاط اخلاقی یا فقدان احساسات دارن. با این حال برخی از اون ها فقدان احساسات رو به اوج می رسونن. چارلز آلبرایت (Charles Albright) در نوجوانی شروع به کشتن حیوانات کوچک کرد و وقتی برای اولین بار دستگیر شد فقط ۱۳ سال داشت. با این حال، متشخص و با ملاحظه به نظر می رسید، به شدت باهوش بود و در ۱۵ سالگی وارد دانشگاه تگزاس شمالی شد. از ۱۶ سالگی به بعد، مدام به زندان می رفت و از زندان بیرون میومد.

در ۱۹۹۰، اولین قربانی آلبرایت پیدا شد. ماری لو پرات ۳۳ ساله مورد ضرب و شتم قرار گرفته بود، تیر خورده بود و چشمهاش از کاسه در اومده بود. در ۱۹۹۱ دو قربانی دیگه با وضعیت مشابه پیدا شدن. وقتی به خاطر قتل ها دستگیر شد، اطرافیانش اون رو به عنوان یک جنتلمن خوش صحبت، و یه نقاش و پیانیست متبحر می شناختن که به زبان های فرانسوی و اسپانیایی هم مسلط بود. هیچ کس باور نمی کرد سه زن رو کشته باشه و جسدشون رو از شکل طبیعی خارج کرده باشه. چارلز آلبرایت فقط در یک قتل گناهکار شناخته شد و در یک مرکز روانی در تگزاس به سر می بره.


۷ – سایکوپات خودشیفته

برخی قاتلین سایکوپات احساس می کنن به خاطر جنایت هاشون به اندازه کافی ازشون تقدیر نشده. یک مثالش ایان بریدی (Ian Brady) بود که اون رو یک سایکوپات تمام عیار می دونن. بریدی ۵ کودک رو به قتل رسوند، به حداقل ۴ نفرشون تعرض کرد و به همراه همدستش میرا هیندلی (Myra Hindley) حبس ابد گرفت. هیندلی هر کاری کرد تا از زندان آزاد بشه، تمام روابطش با بریدی رو قطع کرد، ادعای بیگناهی کرد و وقتی نتیجه نداد، در یک اعتراف کامل، مشارکت در هر ۵ قتل رو تایید کرد.

در سال ۲۰۰۳ یک روانشناس پزشکی قانونی با بریدی مصاحبه کرد. بریدی هیچ حس ندامتی نسبت به جنایاتش نداشت، حتی با شنیدنشون پوزخند زد و گفت قتل های دیگری هم انجام داده و هیجان کشتن یک انسان خیلی زود براش از بین رفته.


۸ – سایکوپات تشنه هیجان

خیلی از سایکوپات ها، به ویژه سایکوپات های خودشیفته (Narcissistic) و تشنه هیجان، به دنبال جلب توجه هستن، از اذیت و آزار دیگران لذت می برن و عاشق بدرفتاری با دیگران هستن، خیلی زود حوصله شون سر میره، دوست دارن از حد و مرزها عبور کنن و دنبال هر هیجانی می گردن و مشکلات روانی خودشون رو با یک پوشش ظاهری از رفتارهای مودبانه و فریبنده پنهان می کنن. شاید بهترین مثالش جفری دامر (Jeffrey Dahmer) باشه. بعد از اینکه یکی از قربانیانش فرار کرد و پلیس رو به آپارتمان این قاتل سایکوپات آورد، دامر به خوبی مامورین پلیس رو متقاعد کرد که کل قضیه یه سوء تفاهم بوده و فقط چند عکس آزاردهنده بود که توجه مامورین پلیس رو جلب کرد. این که وسعت فانتزی های جنون آمیز جفری دامر چقدر بوده، فقط وقتی مشخص شد که آپارتمانش رو زیر و رو کردن.


شما کدوم قاتل یا قاتلین رو می شناسید که بشه تو این دسته بندی ها قرار داد؟ نظرتون رو درباره این مقاله بنویسید و اگر از این مقاله خوشتون اومد، اون رو با دیگران هم به اشتراک بذارید.

ویراستار: مهسا موحدی فر
منبع

5 3 رای
امتیاز به این مقاله
4 دیدگاه
نظرات میان محتوا
مشاهده همه نظرات
Saghar
Saghar

مفید و عالی بود و البته دردناک

maryamrastegar
maryamrastegar

عالی بود و جای دیوید پارکر ری که قاتل اتاق بازی بوده تو لیست خالی بود و البته BTK

maryamrastegar
maryamrastegar

یعنی از هیجان اینکه قراره هفته بعد جفری دامر بیاد فکر نکنم خوابم ببره